Page 949 - Vahid Rzayev
P. 949

947




                  07.03.2018

                  ***


                  “Çarxı fələk”, niyə deyilirdi, “çarşənbə”, nəyə deyilirdi...
                  Azərbaycan ərazisində, Azərlərdən, babalarımızdan qalma, bir çox, mühüm anlayışlar
                  mövcud olub.

                  Babalarımız, bu ərazidə, oturaq həyat sürdüklərindən, onların, bu ərazidən başlayaraq,
                  bir  -  birini,  əvəz  edən,  ardıcıl  olaraq,  gün  saylarını,  yenilikləri,  ilə,  bir  çox  halları,
                  yaddaşlaşdırırdılar.
                  Onlar, çox qədim dövrdən, Astronomiya elmini, çox dərindən bildiklərindən, ona, çox
                  diqqətlə  və  dəqiqliklə  yanaşdıqlarından,  bütün  təbiət  hadisələrinin,  Kainatla  bağlı
                  olduğuna, əsaslanırdılar.

                  Babalarımızdan,  Azərlərdən qalma,  “çarxı  fələk”, ifadəsi,  bizim  Qalaktikada, bizim
                  Günəş sistemində, baş verən, hesabatlar ardıcıllığını, bildirmək idi.
                  “Çarxı fələk”, hər hansı bir, xalq dili yox, təbiətdə baş verən, bir - birini, bir çarx,
                  təkər kimi, əvəz edən, ardıcıllıq hadisəsi kimi, nəzərdə tutulurdu.

                  “Çarxı fələk”, yə'ni ki, hərəkətlərin, ardıcıl olaraq, bir təkər kimi, bir çarx kimi, bir -
                  birini, əvəz etməsi, “fələk” isə, o dövr üçün, Kainat, göy qübbəsi kimi, səmada baş
                  verən, hal - hərəkətlər kimi, şərh olunurdu.
                  Bu, “çarxı fələk”, hər hansı bir, ərazi dili - dilçiliyi yox, sırf, Kainat dili - dilçiliyi,
                  bizim Günəş sistemində, baş verən, ardıcıl hərəkət mexanikasına, aid edilirdi.

                  M.  Füzuli  də,  qəzəlində  deyir  ki,  “Fələklər  yandı,  ahımdan”,  yə'ni  ki,  göylərə,
                  səmalara, halımı bildirməklə, ahımla Kainat da, göy qübbəsi də, yandı, halımdan.
                  Məni  bimarı,  sanmazmı”,  yə'ni  ki,  Yerdə,  onun,  bir  payı  olduğumu,  Bilməzmi,
                  deyirdi.
                  “Fələk”,  Kainat  ölçüsündə,  bizim  Günəş  sisteminin,  göy  qübbəsi  kimi,  xarakterizə,
                  olunurdu.
                  Bu səbəbdən, Azərlərdən, babalarımızdan bizə qalan, bir miras da, həmin çarxın, dörd
                  bölümlə hərəkətdə olması. Dörd bölümlə, bir - birini, əvəz etməsidir.

                  “Çarx”  ifadəsi,  rəqəm  ifadəsinə  keçməklə,  “Çar”,  Dörd  ardıcıllıqda,  yə'ni,  “Çar”,
                  öncül,  başlanğıc  ardıcıllığına  sığar,  bir  -  birini, tamamlayan  anlayış  olduğundan,
                  “çar”,  hərəkətdə  olub,  hərəkət  vericinin,  ardıcıl,  bir  -  birini,  əvəz  etməsi  kimi,
                  müşahidə edildiyindən, onu, rəqəm halına bölüb, rəqəm halında, o, dördün, o, dörd
                  ünsürün,  dörd  fəslin,  dörd  səmtin,  dörd  cəhətin,  dörd  çarşənbənin  və  s.  biridir,
                  ifadəsidir.
                  “Çar”, mə'lumdir ki, dörd içərisində, dörddür.
   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954